2012-10-15
Mieszkania dla młodych
Założenia nowego programu Mieszkanie dla młodych pokazują, że na wsparcie będą mogły liczyć tylko osoby nabywające mieszkania od deweloperów. Nawet przy maksymalnych dopłatach nowy program będzie mniej atrakcyjny dla nabywców mieszkań.
Założenia programu Mieszkanie dla Młodych w skrócie
Program, który ma szansę wejść w życie w połowie 2013 lub w 2014 r. przeznaczony jest dla rodzin i singli do 35 roku życia. W przypadku małżeństw jeden ze współmałżonków nie może mieć ukończonych 35-ciu lat. Osoby korzystające z dopłat nie mogą być posiadaczami innego mieszkania – musi być to ich pierwszy zakup nieruchomości.
Dopłatami objęte będą tylko mieszkania z rynku pierwotnego, do 75 m kw., z tym, że dopłata będzie obowiązywać jedynie do 50 m kw. Podobnie jak w przypadku Rodziny na swoim, obowiązywać będzie także limit ceny m kw. (wskaźnik przeliczeniowy kosztu odtworzenia 1 m kw. metra pow. użytkowej budynków mieszkalnych ogłaszany przez wojewodów). Wskaźnik przeliczeniowy dla programu wynosi 1.0 – czyli w praktyce limity będą równoznaczne ze wskaźnikami odtworzenia.
W odróżnieniu od Rodziny na swoim program posiada wyraźny walor prorodzinny. Podstawowa dopłata do kredytu (do wartości proporcjonalnej dla 50 m kw. mieszkania) wynosi 10 proc. Natomiast jeśli rodzina posiada już jedno dziecko będzie to 15 proc., a posiadanie trzeciego w ciągu 5-ciu lat od podpisania umowy kredytowej będzie się wiązać z kolejnymi pięcioma procentami dopłat. W sumie będzie możliwe uzyskanie 20 proc. dopłat do kredytu. Program najbardziej opłacać się więc będzie rodzinom z dzieckiem, które w bliskiej perspektywie czasowej myślą o kolejnym potomku.
Nie przewidziano natomiast dopłat do domów – zarówno nabywanych od deweloperów, jak i budowanych metodą gospodarczą przez kredytobiorcę.
Zakupy tylko u dewelopera
Projekt nowego programu zakłada, że na dopłaty będą mogli liczyć tylko nabywcy mieszkań od deweloperów. To jedno z głównych zastrzeżeń, które może budzić wątpliwości przy analizie założeń Mieszkania dla młodych. W naturalny sposób odcina się nabywców zainteresowanych rynkiem wtórnym od wsparcia przy zakupie pierwszego mieszkania.
Z danych Banku Gospodarstwa Krajowego z pierwszego półrocza br. wynika, że 46 proc. kredytów udzielonych w ramach programu Rodzina na swoim dotyczy transakcji przeprowadzanych na rynku wtórnym. Należy zauważyć, że taki wynik był możliwy do uzyskania nawet przy niższych limitach cenowych niż w przypadku rynku pierwotnego. W ubiegłym roku dopłaty do zakupów na rynku wtórnym wyniosły 53,8 proc. wszystkich udzielonych kredytów w ramach RNS. To świadczy o zainteresowaniu programem w kontekście używanych mieszkań, ale jest też odzwierciedleniem specyfiki rodzimego rynku mieszkaniowego, gdzie większość transakcji ma miejsce właśnie na rynku wtórnym.
Ograniczenie dopłat tylko do nowych mieszkań wyeliminuje z ich uzyskania osoby, które nabywają mieszkania na rynkach ubogich w działalność deweloperską. W mniejszych miastach zazwyczaj nabywcy mieszkań zdani są zwykle na rynek wtórny. Przy obecnym kształcie projektu zostaną pozbawieni możliwości wsparcia.
Rodzina na swoim bardziej opłacalna dla kredytobiorcy
Jeżeli beneficjentami programu Mieszkanie dla młodych będzie rodzina nabywająca mieszkanie w stolicy spełniające warunki programu (285 tys. zł, 50 m kw., 5700 zł za m kw.) przy założeniu, że w ciągu kolejnych pięciu lat ich trzeci potomek pojawi się na świecie (dofinansowanie 20 proc.) mogą liczyć na dopłatę w wysokości 57 tys. zł. Ta sama rodzina kupując obecnie takie mieszkanie w ciągu 8 lat dopłat do odsetek kredytu może zyskać 76 tys. zł Różnica nominalna wynosi 19 tys. zł na korzyć obecnego programu.
W symulacji zakładamy skorzystanie z najwyższych możliwych dopłat do kredytu, choć liczba rodzin, która je otrzyma będzie stanowić znikomy odsetek. Większość dopłat będzie ograniczona do 10-15 proc. co czyni nowy program znacznie mniej atrakcyjnym w stosunku do Rodziny na swoim.
Element prorodzinny
Na największe dopłaty mogą liczyć rodziny, które w perspektywie pięciu lat od zawarcia umowy kredytu będą mieć trójkę lub więcej dzieci. Podejście prorodzinne opiera się jednak w istocie na zwiększeniu do 20 proc. wsparcia przy zakupie mieszkania pozostawiając bez zmian inne wymagania programu. Idealnym rozwiązaniem prorodzinnym powinno być umożliwienie rodzinom wielodzietnym dopłaty do metrażu większego niż proponowane 50 m kw. W obecnej sytuacji rodziny z trójką dzieci stawia się w tej kategorii np. na równi z singlami, choć potrzeby względem wielkości nabywanego mieszkania dla wspomnianych dwóch grup kupujących są zupełnie inne.
2013 rok – zagrożeniem dla deweloperów?
Po zakończeniu programu Rodzina na swoim, który stanowił istotne wsparcie dla tempa sprzedaży w inwestycjach deweloperów nastąpi pół roku lub nawet rok, w którym nie będzie można liczyć na pomoc przy zakupie pierwszego M. Taka sytuacja nie wpłynie mobilizująco na klientów, którzy będą wstrzymywać decyzję o zakupie mieszkania z rynku pierwotnego w oczekiwania na rozpoczęcie Mieszkania dla młodych. Dzięki cierpliwości będą mogli zyskać kilkadziesiąt tysięcy złotych. Taki przestój może niekorzystnie wpłynąć na przedstawicieli branży deweloperskiej. Dlatego nieuniknione będzie zintensyfikowanie polityki sprzedażowej i dostarczenie klientom nowych zachęt do zakupu, które zrównoważą brak rządowego wsparcia. Tylko od deweloperów zależy, czy zachęty te wygrają z niewątpliwie opłacalną pokusą opóźnienia zakupu o kilka, czy kilkanaście miesięcy.
Marcin Jańczuk
Masz pytania? Skontaktuj się z nami lub odwiedź najbliższe biuro Metrohouse.
+48 22 626 pokaż!
Wypełnij poniższy formularz:
Grupa Metrohouse dba, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane w sposób zgodny z przepisami prawa, a ich przetwarzanie nie naruszało Twoich praw i wolności.
Prosimy o zapoznanie się z Klauzulą Informacyjną.
W przypadku chęci uzyskania dodatkowych informacji dotyczących sposobu przetwarzania Twoich danych osobowych, możesz skontaktować się z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem e-mail: iod@metrohouse.pl
Klauzula Informacyjna
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: „RODO”) informujemy, że administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Metrohouse Franchise S.A. z siedzibą: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa (dalej: „ADO”). ADO umożliwia kontakt przy wykorzystaniu numeru telefonu: (+48) 22 112 19 29 lub drogą listownie na adres siedziby ADO. Współadministratorami danych osobowych (jedynie w zakresie: imienia, nazwiska, numeru telefonu, adresu e-mail) są spółki: Credipass Polska S.A. oraz Primse.com sp. z o. o. obie z siedzibą w Warszawie przy ul. Wołoskiej 22, 02-675 Warszawa (dalej zwane łącznie „Współadministratorami”). Dane kontaktowe inspektora ochrony danych powołanego przez ADO i Współadministratorów: tel.: +48 (22) 626 26 26, e-mail: iod@metrohouse.pl, adres do korespondencji: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa. Pani/Pana dane osobowe na potrzeby przygotowania oferty i świadczenia przez ADO usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami przetwarzane są na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO zgodnie z zasadą, że przetwarzanie danych jest zgodne z prawem jeżeli jest niezbędne w celu realizacji umowy lub do podjęcia działań przed jej zawarciem na żądanie osoby. Współadministratorzy przetwarzać będą Pani/Pana dane osobowe w celu złożenia ofert usług własnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez ADO przez okres 3 (trzech) lat od końca roku kalendarzowego, w którym złożono ofertę finansowania, ubezpieczenia lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, a jeżeli usługa pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami zostanie wykonana przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem tych usług zgodnie z wymogami powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Współadministratorzy – w zakresie celu przetwarzania jakim jest oferowanie usług własnych przetwarzać będą dane osobowe do czasu zgłoszenia sprzeciwu na przetwarzanie, a jeżeli została wykonana usługa przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem usługi wymagany przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa. Jeżeli nie złożono oferty usług dane osobowe będą przechowywane przez okres 3 miesięcy od daty wypełnienia formularza. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego (do krajów innych niż kraje Unii Europejskiej oraz Islandia, Norwegia i Liechtenstein). Udostępnione dane nie będą przetwarzane w sposób automatyczny (profilowanie). Odbiorcami danych osobowych, z zachowaniem wszelkich gwarancji zapewniających bezpieczeństwo przekazywanych danych, mogą być: a. podmioty, którym ADO lub Współadministrator powierzył przetwarzanie danych osobowych, w tym dostawcom usług umożliwiających świadczenie usług pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami; b. dostawcy usług prawniczych, usług doradczych i windykacyjnych w przypadku dochodzenia przez ADO roszczeń związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą; c. podmioty, z którymi ADO zawarł umowę agencyjną, umowę o współpracy, umowę pośrednictwa finansowego, pośrednictwa ubezpieczeniowego lub w pośrednictwa obrocie nieruchomościami (ich pełna lista dostępna jest pod adresami: www.credipass.pl/partnerzy oraz www.metrohouse.pl/partnerzy). Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do danych oraz prawo ich sprostowania, gdy są one nieprawidłowe. W przypadkach określonych przepisami prawa przysługuje Pani/Panu prawo do żądania usunięcia danych, prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego czyli do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy przy przetwarzaniu Pani/Pana danych ADO narusza przepisy dotyczące ochrony danych osobowych. Podanie przez Panią /Pana danych osobowych jest dobrowolne (konsekwencją ich niepodania będzie brak możliwości podjęcia działań związanych przygotowaniem oferty finansowania lub ubezpieczenia oraz udzielenia informacji w tym zakresie).