2019-03-18
Pokolenia na rynku nieruchomości
Pokolenie millenialsów coraz śmielej wkracza na rynek nieruchomości. Swoją postawą wypracowali zmiany, do których musieli dostosować się pośrednicy i deweloperzy codziennie współpracujący z nabywcami mieszkań. Jakie rodzaje lokali kupują poszczególne pokolenia i jak wyglądają różnice między poszczególnymi miastami? Zestawienie zmian pokoleniowych w kontekście nabywania mieszkań opracowała sieciowa agencja nieruchomości Metrohouse.
Baby boomers kupują najrzadziej
Pokolenie baby boomers to osoby urodzone pomiędzy 1946 a 1964 rokiem, czyli klienci, którzy aktualnie mają od 55 do 74 lat. Wedle badań przeprowadzonych przez Metrohouse stanowią oni najmniejszy odsetek kupujących mieszkania. W Warszawie stanowią 18% wszystkich kupujących, podobnie jest w Krakowie (17%), ale, co interesujące, w każdym z tych miast kupują inne nieruchomości. – W stolicy, przeciętny reprezentant pokolenia baby boomers nabywa mieszkanie w starszym budynku, a średni metraż to 52 mkw. W Krakowie dla odmiany kupują w większości mieszkania w nowym budownictwie, dwupokojowe, ale przeciętnie jedynie 38 mkw., mówi Żaklina Woźniak z Metrohouse. W Gdańsku, Łodzi i Wrocławiu osoby z tego pokolenia również stanowią niewielki odsetek kupujących. Znamiennym zjawiskiem jest fakt, iż we wszystkich tych badanych miastach odsetek osób nabywających mieszkanie z pokolenia baby boomers jest zbliżony do osób nabywających mieszkanie z pokolenia Z, czyli urodzonych po 1990 r.
Pokolenie X jest najbardziej zróżnicowane
Pokolenie X to osoby urodzone w latach 1965 – 1979, czyli wszyscy między 40 a 54 rokiem życia. Jest to bardzo zróżnicowane pokolenie. Trudno też generalizować ich potrzeby mieszkaniowe. W dzisiejszych czasach często 40-latek to często osoba, która niedawno założyła rodzinę i zakupiła pierwsze swoje mieszkanie. Z drugiej strony osoba po 40 roku życia to często ktoś, kto kupuje kolejne, większe mieszkanie z racji powiększenia rodziny lub poprawy statusu materialnego. Jednocześnie osoby po 50 roku życia to często klienci, którzy przeprowadzają się do nowego, mniejszego mieszkania, z powodu wyprowadzki dzieci. – Zwykle poszukują lokalizacji w pobliżu swoich dorosłych dzieci, co nieco odróżnia ich od pokolenia BB. Ci ostatni decydują się czasem na zakup mieszkania w zupełnie innej części kraju, gdzie znajdują swoją przystań na jesień życia. To pozwala twierdzić, że budownictwo senioralne ma przyszłość także w naszym kraju, mówi Żaklina Woźniak z Metrohouse. Według statystyk Metrohouse największy odsetek zakupów realizowanych przez pokolenie X występuje w Łodzi, najmniejszy zaś w Krakowie. Analizy wykazały, że największe średnie metraże mieszkań w tej grupie wiekowej nabywane są we Wrocławiu (65 m kw.). Po drugie stronie jest stolica, gdzie średnia wynosi zaledwie 42 m kw. Co istotne – nabywcy częściej decydują się tu na zakupy na rynku pierwotnym. Ma na to oczywiście w dużej mierze wpływ większa niż w innych miastach dostępność nowych mieszkań.
Złote lata millenialsów na rynku nieruchomości
Millenialsi to połączenie pokolenia Y i Z, czyli są to osoby urodzone od 1980 roku. Najstarsi reprezentanci tego pokolenia mają więc 39 lat. W każdym z miast Millenialsi, stanowią ponad 50% wszystkich kupujących. Millenialsi kupują głównie mieszkania w nowym budownictwie, budowane po 2000 r. W każdym z badanych miast kupują przede wszystkim lokale nie większe niż 50 mkw. Warto zwrócić uwagę, że pokolenie Y kupuje jednak trochę większe mieszkania niż pokolenie Z. Tu przyczyną może być zarówno posiadanie przez młodszych reprezentantów pokolenia mniejszych gospodarstw domowych, ale także zupełnie inne priorytety najmłodszych nabywców, dla których własność nie jest już tak istotna. We wszystkich badanych miastach średnia powierzchnia nabywanego mieszkania przez millenialsa to 50 mkw., 60% są to mieszkania wybudowane po 2000 r., równa połowa to kawalerki i mieszkania dwupokojowe, a druga połowa to mieszkania trzypokojowe i większe, co tylko pokazuje, że decyzje zakupowe millenialsów są także bardzo zróżnicowane.
Okiem eksperta
Iwona Pszczółkowska, dyrektor działu rynku pierwotnego, Metrohouse:
Nowe mieszkania stają się coraz bardziej popularne, nie tylko wśród młodych ludzi, kupujących swoje pierwsze lokum, ale także wśród osób, które w okolicach czterdziestego roku życia zmieniają mieszkanie na większe. Wiedzą już, czego potrzebują i jakie walory posiada rynek pierwotny. Jednocześnie oferta deweloperska jest coraz większa, a możliwości wpływu na aranżację mieszkania oraz niższe koszty zakupu powodują stale rosnące zainteresowanie tym rynkiem.
Największy boom obserwujemy na rynku deweloperskim w Łodzi, na którym mieszkania kupowane są często przez rodziców dla dzieci, które studiują lub nie posiadają jeszcze odpowiedniej zdolności kredytowej, aby skorzystać z pomocy banku przy zakupie własnego M. Podobne sytuacje obserwujemy jednak w innych dużych miastach Polski.
Generalnie, rynek deweloperski, to rynek ludzi młodych, czyli między 24 a 42 rokiem życia. Statystyki pokazujące, że pięćdziesięciolatkowie kupują mieszkania na rynku pierwotnym dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych mogą być nieco przekłamane. Zakupy są w rzeczywistości dedykowane ich dzieciom. Natomiast osoby powyżej 50-tego roku życia często gustują w mieszkaniach na „rynku premium” i ten rynek zdecydowanie należy do tej grupy osób.
Masz pytania? Skontaktuj się z nami lub odwiedź najbliższe biuro Metrohouse.
+48 22 626 pokaż!
Wypełnij poniższy formularz:
Grupa Metrohouse dba, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane w sposób zgodny z przepisami prawa, a ich przetwarzanie nie naruszało Twoich praw i wolności.
Prosimy o zapoznanie się z Klauzulą Informacyjną.
W przypadku chęci uzyskania dodatkowych informacji dotyczących sposobu przetwarzania Twoich danych osobowych, możesz skontaktować się z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem e-mail: iod@metrohouse.pl
Klauzula Informacyjna
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: „RODO”) informujemy, że administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Metrohouse Franchise S.A. z siedzibą: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa (dalej: „ADO”). ADO umożliwia kontakt przy wykorzystaniu numeru telefonu: (+48) 22 112 19 29 lub drogą listownie na adres siedziby ADO. Współadministratorami danych osobowych (jedynie w zakresie: imienia, nazwiska, numeru telefonu, adresu e-mail) są spółki: Credipass Polska S.A. oraz Primse.com sp. z o. o. obie z siedzibą w Warszawie przy ul. Wołoskiej 22, 02-675 Warszawa (dalej zwane łącznie „Współadministratorami”). Dane kontaktowe inspektora ochrony danych powołanego przez ADO i Współadministratorów: tel.: +48 (22) 626 26 26, e-mail: iod@metrohouse.pl, adres do korespondencji: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa. Pani/Pana dane osobowe na potrzeby przygotowania oferty i świadczenia przez ADO usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami przetwarzane są na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO zgodnie z zasadą, że przetwarzanie danych jest zgodne z prawem jeżeli jest niezbędne w celu realizacji umowy lub do podjęcia działań przed jej zawarciem na żądanie osoby. Współadministratorzy przetwarzać będą Pani/Pana dane osobowe w celu złożenia ofert usług własnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez ADO przez okres 3 (trzech) lat od końca roku kalendarzowego, w którym złożono ofertę finansowania, ubezpieczenia lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, a jeżeli usługa pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami zostanie wykonana przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem tych usług zgodnie z wymogami powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Współadministratorzy – w zakresie celu przetwarzania jakim jest oferowanie usług własnych przetwarzać będą dane osobowe do czasu zgłoszenia sprzeciwu na przetwarzanie, a jeżeli została wykonana usługa przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem usługi wymagany przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa. Jeżeli nie złożono oferty usług dane osobowe będą przechowywane przez okres 3 miesięcy od daty wypełnienia formularza. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego (do krajów innych niż kraje Unii Europejskiej oraz Islandia, Norwegia i Liechtenstein). Udostępnione dane nie będą przetwarzane w sposób automatyczny (profilowanie). Odbiorcami danych osobowych, z zachowaniem wszelkich gwarancji zapewniających bezpieczeństwo przekazywanych danych, mogą być: a. podmioty, którym ADO lub Współadministrator powierzył przetwarzanie danych osobowych, w tym dostawcom usług umożliwiających świadczenie usług pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami; b. dostawcy usług prawniczych, usług doradczych i windykacyjnych w przypadku dochodzenia przez ADO roszczeń związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą; c. podmioty, z którymi ADO zawarł umowę agencyjną, umowę o współpracy, umowę pośrednictwa finansowego, pośrednictwa ubezpieczeniowego lub w pośrednictwa obrocie nieruchomościami (ich pełna lista dostępna jest pod adresami: www.credipass.pl/partnerzy oraz www.metrohouse.pl/partnerzy). Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do danych oraz prawo ich sprostowania, gdy są one nieprawidłowe. W przypadkach określonych przepisami prawa przysługuje Pani/Panu prawo do żądania usunięcia danych, prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego czyli do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy przy przetwarzaniu Pani/Pana danych ADO narusza przepisy dotyczące ochrony danych osobowych. Podanie przez Panią /Pana danych osobowych jest dobrowolne (konsekwencją ich niepodania będzie brak możliwości podjęcia działań związanych przygotowaniem oferty finansowania lub ubezpieczenia oraz udzielenia informacji w tym zakresie).