2016-04-01
Jak prezentować mieszkanie do sprzedaży?
Na bazie doświadczeń naszych doradców stworzyliśmy listę 10-ciu porad dotyczących prezentwania nieruchomości potencjalnym klientom. Mamy nadzieję, że przestrzeganie tych zasad przyczyni się do poprawy efektywności sprzedaży.
1Zachowaj odstępy czasowe między prezentacjami
Umawiaj kolejne prezentacje mieszkania w rozsądnych odstępach czasu. Nie powinny się odbywać częściej niż co 45 minut. Nie dopuszczaj do sytuacji, kiedy kupujący wraz z pośrednikiem będą oczekiwać w kolejce na korytarzu na możliwość wejścia do lokalu. Rozsądne umawianie wizyt kolejnych klientów pozwala na poświęcenie każdemu z nich takiej ilości czasu, by mógł zapytać o wszystkie interesujące go szczegóły.
2Zadbaj o odpowiedni nastrój
Spraw, by kupujący czuł się komfortowo i wyjątkowo w Twoim mieszkaniu, dlatego w trakcie jego wizyty wyłącz telewizor, by skupić się tylko na jego osobie. Muzyka jest dobra na wszystko, ale skąd możesz mieć pewność, że kupujący jest np. fanem Twojej ulubionej wokalistki. Kawa, herbata, ciastko – czemu nie? Być może jest to kolejne mieszkanie, które dziś ogląda. Dzięki wyrażonej serdeczności twoja oferta będzie wywoływać tylko pozytywne skojarzenia.
3Bądź szczery
Nie próbuj za wszelką cenę ukrywać wad czy mankamentów Twojego mieszkania. Bądź szczery i poinformuj Twojego gościa o cieniach i blaskach zamieszkiwania w tym miejscu. Poprzez otwartość zjednujesz potencjalnego nabywcę i wykluczysz ew. zarzuty z jego strony o brak należytych informacji.
4Pomyśl o opiece nad zwierzętami
Czy wiesz, że jedynie co czwarty Polak ma w domu psa lub kota? Nie każdy jest więc zwolennikiem zwierząt. Zadbaj więc o opiekę nad Twoimi czworonożnymi przyjaciółmi, by ich obecność nie przeszkadzała w wizycie potencjalnemu nabywcy. Poza tym postaraj się uprzątnąć zawczasu ślady obecności zwierząt, np. sierść psa. 9 milionów Polaków cierpi na alergię, jest więc duże prawdopodobieństwo, że wizyta w niewywietrzonym mieszkaniu miłośnika psów skończy się dla wielu zapaleniem spojówek i katarem.
5Zadbaj o szczegóły
Czasem sprzedający, by dodatkowo podwyższyć atrakcyjność swojego obiektu decydują się na niewielki remont. Czym jest np. zakup puszki farby do pomalowania ściany na klatce schodowej upatrzonej sobie wcześniej przez grafficiarzy, czy naklejenie nowych numerów lokalu wobec możliwości sfinalizowania całej transakcji? Klientowi mogą przeszkadzać np. skrzypiące drzwi i migające jarzeniówki. Im mniej zaskakujących niespodzianek, tym większa szansa na sukces.
6Pamiętaj, że "łazienka sprzedaje mieszkanie"
Wielu pośredników powie Ci, że “łazienka sprzedaje mieszkanie”. Łazienka stanowi wizytówkę całego lokalu i świadczy o jej właścicielach. Powieś nieskazitelnie białe ręczniki frotte, doprowadź do błysku sanitariaty, glazurę i terakotę, zadbaj o dobre oświetlenie i odświeżacze powietrza. Usuń z suszarek bieliznę osobistą, uczynisz w ten sposób przestrzeń bardziej neutralną.
7Zachowaj nieskazitelny porządek w kuchni
Jeżeli klienci odwiedzający Twoje mieszkanie są małżeństwem lub parą, można być pewnym, że decyzję o zakupie podejmie w większości przypadków kobieta. Mając to na uwadze zadbaj o należyty wygląd kuchni. Zatroszcz się przede wszystkim o czystość (szczególnie lodówki i kuchenki) oraz pozmywaj wszystkie naczynia. Istotnym elementem jest oświetlenie. Jasna, idealnie czysta kuchnia zawsze zwraca uwagę.
8Usuń zbędne rzeczy
Postaraj się, by mieszkanie sprawiało wrażenie przestronnego. By to osiągnąć należy wykonać kilka prostych czynności. Zastanów się, ile rzeczy w mieszkaniu zbędnie zalega bez konkretnego przeznaczenia (pudełko po odkurzaczu, rozstawiona suszarka do bielizny). Posprzątaj też porozrzucane na stole gazety oraz inne szczegóły, które mogą odwracać uwagę klienta. Niby prozaiczne działania, a zmieniają oblicze lokalu.
9Rozświetl przestrzeń
Jeżeli to tylko możliwe, staraj się prezentować swój lokal przy świetle dziennym. Nic tak nie oświetli mieszkania jak promienie słońca. Gdyby jednak zdarzyło Ci się przyjmować kupującego wieczorem, pamiętaj o dobrym oświetleniu. Włącz wszystkie możliwe źródła światła. Przy prezentacji mieszkania używaj silniejszych żarówek niż zazwyczaj.
1oPowierz prezentację pośrednikowi
Zatroszcz się o poinformowanie swoich domowników o zapowiedzianej wizycie kupującego, by nikogo nie zdziwił dzwonek do drzwi. Jeżeli nie jesteś w stanie sam zaprezentować lokalu, poproś o to odpowiedzialną osobę, która będzie umiała odpowiedzieć na wszystkie zadawane pytania. Prezentację mieszkania możesz też powierzyć swojemu pośrednikowi.
11Bądź spokojny
Zachowaj spokój, nawet kiedy klient wytyka słabe strony Twojego mieszkania. Jest to typowa zagrywka psychologiczna mająca na celu obniżenie ceny oferty. Odpowiadaj zawsze na pytania rzeczowo, a zarzuty o ew. mankamenty odpieraj podkreślając niewątpliwe atuty Twojego mieszkania. Kupujący zresztą dobrze wie, że mieszkania z rynku wtórnego nie są idealne.
Sprawdź, dlaczego warto podpisać umowę na wyłączność!
Sprawdź jakich informacji o sprzedaży nieruchomości poszukują nasi Klienci:
Masz pytania? Skontaktuj się z nami lub odwiedź najbliższe biuro Metrohouse.
+48 22 626 pokaż!
Wypełnij poniższy formularz:
Grupa Metrohouse dba, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane w sposób zgodny z przepisami prawa, a ich przetwarzanie nie naruszało Twoich praw i wolności.
Prosimy o zapoznanie się z Klauzulą Informacyjną.
W przypadku chęci uzyskania dodatkowych informacji dotyczących sposobu przetwarzania Twoich danych osobowych, możesz skontaktować się z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem e-mail: iod@metrohouse.pl
Klauzula Informacyjna
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: „RODO”) informujemy, że administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Metrohouse Franchise S.A. z siedzibą: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa (dalej: „ADO”). ADO umożliwia kontakt przy wykorzystaniu numeru telefonu: (+48) 22 112 19 29 lub drogą listownie na adres siedziby ADO. Współadministratorami danych osobowych (jedynie w zakresie: imienia, nazwiska, numeru telefonu, adresu e-mail) są spółki: Credipass Polska S.A. oraz Primse.com sp. z o. o. obie z siedzibą w Warszawie przy ul. Wołoskiej 22, 02-675 Warszawa (dalej zwane łącznie „Współadministratorami”). Dane kontaktowe inspektora ochrony danych powołanego przez ADO i Współadministratorów: tel.: +48 (22) 626 26 26, e-mail: iod@metrohouse.pl, adres do korespondencji: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa. Pani/Pana dane osobowe na potrzeby przygotowania oferty i świadczenia przez ADO usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami przetwarzane są na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO zgodnie z zasadą, że przetwarzanie danych jest zgodne z prawem jeżeli jest niezbędne w celu realizacji umowy lub do podjęcia działań przed jej zawarciem na żądanie osoby. Współadministratorzy przetwarzać będą Pani/Pana dane osobowe w celu złożenia ofert usług własnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez ADO przez okres 3 (trzech) lat od końca roku kalendarzowego, w którym złożono ofertę finansowania, ubezpieczenia lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, a jeżeli usługa pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami zostanie wykonana przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem tych usług zgodnie z wymogami powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Współadministratorzy – w zakresie celu przetwarzania jakim jest oferowanie usług własnych przetwarzać będą dane osobowe do czasu zgłoszenia sprzeciwu na przetwarzanie, a jeżeli została wykonana usługa przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem usługi wymagany przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa. Jeżeli nie złożono oferty usług dane osobowe będą przechowywane przez okres 3 miesięcy od daty wypełnienia formularza. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego (do krajów innych niż kraje Unii Europejskiej oraz Islandia, Norwegia i Liechtenstein). Udostępnione dane nie będą przetwarzane w sposób automatyczny (profilowanie). Odbiorcami danych osobowych, z zachowaniem wszelkich gwarancji zapewniających bezpieczeństwo przekazywanych danych, mogą być: a. podmioty, którym ADO lub Współadministrator powierzył przetwarzanie danych osobowych, w tym dostawcom usług umożliwiających świadczenie usług pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami; b. dostawcy usług prawniczych, usług doradczych i windykacyjnych w przypadku dochodzenia przez ADO roszczeń związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą; c. podmioty, z którymi ADO zawarł umowę agencyjną, umowę o współpracy, umowę pośrednictwa finansowego, pośrednictwa ubezpieczeniowego lub w pośrednictwa obrocie nieruchomościami (ich pełna lista dostępna jest pod adresami: www.credipass.pl/partnerzy oraz www.metrohouse.pl/partnerzy). Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do danych oraz prawo ich sprostowania, gdy są one nieprawidłowe. W przypadkach określonych przepisami prawa przysługuje Pani/Panu prawo do żądania usunięcia danych, prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego czyli do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy przy przetwarzaniu Pani/Pana danych ADO narusza przepisy dotyczące ochrony danych osobowych. Podanie przez Panią /Pana danych osobowych jest dobrowolne (konsekwencją ich niepodania będzie brak możliwości podjęcia działań związanych przygotowaniem oferty finansowania lub ubezpieczenia oraz udzielenia informacji w tym zakresie).